понеделник, 23 юли 2012 г.

Дора изследователката и сбъднатата ми мечта за розова торта!

"Дора, Дора, Дора е върховнааааааааа
Ботичко и сладката ни Дорааааааааа"
Тази песничка така ми се е забила в главата от има-няма половин година... Сутрин, в 7.30 това е което ме събуждаше, времето на децата, преди да тръгнат за градина. Дора изследователката се гледа под постоянния съпровод на: "Ставай да те мия", "Хайде де, облечи се, докато гледаш, моля те, закъсняваме", "Спирам Дора, ако не те видя облечен в същата минута!" и пр. мили изказвания от моя страна, докато успея да накарам двамата си сина да се приготвят преди 8. Уж било момичешко детско, ама елате да видите две гипсирани момчешки физиономии с отворени усти и надпис "Не ме търсете, дават Дора"...
Лирично отклонение :))) Тортата е за едно много чаровно и мило момиченце, Александра, която навърши 4 годинки и която също е във фен-клуба на Дора. Да си призная, съвсем честно, мислех Дора за едно ужасно дебилно детско, но когато 2-годишното ми започна да брои до 10 на английски и испански, започнах леко да ги окуражавам да го гледат. А и да не говорим за сакралните 19 минути и 45 секунди тишина и спокойствие...
Най-после розова торта! Ако знаете, колко съм си мечтала за розовко! И ето, на - торта в любимите ми момичешки цветове - розово, бяло и лилаво.
Сега, да се оплача аз. Започвайки този блог преди година и половина, ама хич и не ми дремеше какви снимки слагам. След това полека започна да ми пука и да се интересувам повече от фотография. Обаче, колкото повече чета, толкова повече нещата ми се объркват. Ето например, почти нямаше снимка на тортата на фокус! А истината е, че този път нямаше какво да прикривам - изпъната, гладичка, но уви. В крайна сметка се намериха една-две снимки, които стават за нещо, само им сложих малко повечко светлина.

Така и така съм на вълна да си помрънкам, поне да споделя, че напрежението да правиш торта за някой друг е огромно. Когато таткото на Александра дойде да си вземе тортата, го залях с вълна от приказки как точно да я държи, как точно да я съхраняват до момента на духането на свещичките. И още ми е свито под лъжичката, защото нямам обратна връзка дали всичко е минало благополучно. От една страна, не би трябвало да има за какво да се притеснявам, защото съм я укрепила като Форт Нокс, обаче от друга - това е нещото, което прави празника на едно дете завършен, а така ми се иска всичко да е било наред!

Тортата отвътре е с шоколадови блатове (един ден печене) и маскарпоне мус с малини, за които почвам да пиша веднага, че направо ми иде да продължа да си мрънкам до утре :)

Шоколадов блат

(Стигна за три големи блата от 24 см., 3 малки - 18 см. и две платки за отстрани)
Рецептата е от този сайт, но не помня точно откъде :)

16 яйца
500 гр. захар
170 гр. масло
200 гр. тъмен шоколад
50 гр. какао
200 гр. брашно
50 гр. царевично (може и пшенично) нишесте

Поради огромното количество дозите съм ги бъркала на 2 пъти, защото нямам толкова големи купи :) Така че в описанието говоря за половината продукти (пр. за 8 яйца и съответното им количество захар и пр.)

Яйцата разделяме на жълтъци и белтъци. И понеже са много, а да прецакаме толкова белтък хич не си е работа, ви съветвам всеки белтък да го отделяте в чашка, преди да добавите в общата купчина. Ако съвсем случайно попадне жълтък при белтъка, много внимателно го изгребете с черупка от яйцето (идеален е за загребване).
Жълтъците разбиваме на пухкав крем с 150 гр. от захарта. Отделно разтопяваме маслото и шоколада заедно (на водна баня, естествено:) и прибавяме към жълтъците, като бъркаме внимателно, отдолу нагоре, за да не се утаи шоколада на дъното, а и да не спадне много обемът на яйцата. Няма начин да не се намали обемът, но важното е въздухът да остане, защото в рецептата няма сода или бакпулвер.
Брашното, какаото и нишестето пресяваме заедно и прибавяме към жълтъците по малко и с внимателно бъркане. Накрая добавяме и разбитите със 100 гр. захар на лъскава пухкава смес белтъци. Ще си го кажа, защото не всеки го знае - когато се избива белтък със захар, първо белтъкът трябва да е разбит на ниска степен на пяна и след това, в процеса на биенето се добавя захарта на 2-3 пъти.
Всичко това се пече на 180 градуса, поединично. Отнема около 10-15 минути и се проверява по познатия начин с клечката за зъби (само преди това някой да не си е чистил зъбите с нея:))))
Аз лично се стремя да правя максимално тънки блатове и платки, за да наблегна на вкуса на крема, но всеки си има предпочитания.

Маскарпоне мус

Идеята на този мус тръгва от оригиналното Тирамису, но там белтъците се слагат сурови, а тортата е за деца и не посмях да си позволя такава волност, така че леко преобразих рецептата, за да се получи според мен един много фин и мек вкус на маскарпоне с малини.

4 яйца
100 гр. захар
1 ч.ч. прясно мляко
20 гр. нишесте
30 гр. масло
500 гр. маскарпоне
1 л. бита сметана (ползвала съм подсладена и затова не съм добавяла друга захар)
Ванилова есенция
1 щ. сол
20 гр. желатин
1 кг. малини

Какво направих аз, за да избегна суровите яйца: четирите броя, пълна шепа малини и 100 гр. захар и нишестето пасирах с пасатора до фина консистенция, прецедих и избих с миксера доколкото е възможно да се образува пухкава пяна. Прясното мляко сложих да кипне на котлона и когато това стана, изсипах на тънка струйка към яйцата, след което върнах на котлона и действах на принципа на добре познатия варен крем. Като поизстине, добавяме маслото.

Отделно разбих маскарпонето с щипка сол и ванилия на крем и когато яйчената смес изстина напълно я смесих с маскарпонето. Добавих и разтворения желатин и накрая избитата на хубав крем сметана.

Малините съм слагала между блатовете и крема, стремейки се да ги запазя колкото се може повече цели. Слагала съм върху блата и преди да сложа следващия блат, т.е. блат, сироп, малини, крем, малини, блат.

15 коментара:

Анонимен каза...

Здраей писах смс и тук ще го напиша.
Тортата беше невероятна , а на вкус нямам думи ... лека, вкусна и вълшебна:)
Алекс беше толкова горда и щастлива , а ти сбъдна една мечта на моето дете.
Блягодаря ти :)
майката на Алекс- Цвети :)

Lety каза...
Този коментар бе премахнат от автора.
Lety каза...

Страхотна торта! Поздравления за търпението и майсторството!
Трябва да кажа, че вкъщи рано сутрин, всеки ден преди детската градина, е абсолютно същата картинка, чак до репликите с миенето и обличането. Сякаш четях в поста ти нашите сутрешни изпълнения, :)) У нас пред телевизора има едно гипсирано момченце на 6 г. и едно гипсирано момиченце на 4 г. :))
За снимането, въпроса е в практиката. При мен, с практиката дойде и подобрението на снимките - постепенно се развива усет за ъгъла на снимките, разстоянието, светлината и т.н. Някои видове храни също са капризни за снимки, напр. супите. Не че няма още какво да се желае - аз лично, още мноооого имам да уча по въпроса, то това си е цяло изкуство.
Сърдечен поздрав и хубави летни дни!

Вики каза...

Цвети, ако знаеш от колко време треперя пред всичките си информационни канали, за да разбера какво се е случило с тортата :) Всяка торта си ми е като детенце и много й треперя! От сърце ти благодаря и се радвам, че съм успяла да направя рождения ден на малката принцеса Александра пъстър и щастлив!

Вики каза...

Лети,
благодаря и на теб! Сега съм се въоръжила с един наръч книги, дори сега брат ми ми подари и един статив и залягам сериозно над фотографията. Плашещо е само колко се нарояват хобитата ми, а като си помисля, че всичко започна от топка захарно тесто :)))
Весел ден и на теб!

Вики каза...

И сега надникнах в твоето местенце и останах много приятно впечатлена от красотите, които си предложила! Поздрави

Ани каза...

Прекрасна торта и отново супер рецепта. Пожелавам ти още много момичешки торти. А за снимките напълно те разбирам :-):-):-)

Вики каза...

Благодаря, Ани :))
Това със снимките хич не ме задоволява и съм взела тука сериозни мерки да не се излагам следващият път :)

Анонимен каза...

Мишоче,
торта ти не е добре центрирана на картонената подложка. Или може би от ъгъла на снимка стой така.

Вики каза...

Не е, да :) И то защото обръщам винаги тортата и просто подложката ми не беше там, където трябва ;) Другият ми вариант беше да я разплескам на пода, а толкова маскарпоне да иде зян, не ми върви :)

Рада каза...

Здравей,имам въпрос:същото количество продукти ли ще са необходими за крем за торта с блат(разрязан на 3) 28см-(8 яйца)?

Вики каза...

Привет, Рада,
за блат с диаметър 28 см. е добре да намали количеството на продуктите на половина - точно така - с 8 яйца. Моят съвет е да изпечеш 4 по-тънки блата, за да вдигнеш тортата на височина. Кремът, ако искаш много висока торта, не намалявай продуктите. За този размер, ти препоръчвам да използваш същото количество продукти, но да намалиш количеството на сметаната на половина (500 мл). Ако остане крем, ще си го хапнете, но е по-добре да остане, нали :)
Поздрави,
Вики

Рада каза...

Вики много благодаря за съвета.Ще взема 500 мл. сметана.Искам да те питам нещо друго:дали ако взема 500гр ягоди,сваря ги със захар,прецедя ги през цедка(да няма семчици),добавя им една идея сметана и им сложа 1 желатин-дали това може да тсане като глазура,която да излея върху вече изстиналата торта?Или да ми предложиш някаква друга плодова глазура(желе)?А ако купя 400гр. бишкоти дали мога да ги използвам вместо един блат(примерно по средата) и за отстрани на самата торта(още в ринга да ги наредя)?Дай съвет моля те,че е за милото.Досега изненадах всички в семейството с торти от твоя блог и сега дойде и негов ред!!!
Поздрави!!!!

Рада каза...

само да добавя "действах на принципа на добре познатия варен крем"-това варене до сгъстяване ли значи?(да не объркам)

Вики каза...

Привет, Рада,
много благодаря за милия отзив, за мен е от значение, че предложенията ми се опитват и оценяват от други :) Сега по темата:

1. Глазурата, която описваш, звучи точно както аз бих я направила :) Моят съвет е допълнително да нарежеш ягоди на парченца, които да сложиш към изстиналата глазура, така че да се виждат и усещат допълнително
2. Можеш да използваш бишкоти, както за отстрани, така и като ред блат, но имай предвид, че, като се напоят, омекват и има вероятност да ти слегне тортата. Ако ги използваш отстрани, трябва да отрежеш долния им край, за да за равни и да се задържат. Сега, не съм сигурна 400 гр. бишкоти колко бройки са, но трябва да изчислиш колко ще са ти нужни за съответния диаметър торта.
3. Да, това означава варен крем - бъркаш докато се сгъсти, охлаждаш до телесна температура и прибавяш меко масло.
Поздрави,
Вики

Публикуване на коментар

Благодаря ви, че се отбихте при мен и оставихте нещо от себе си!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

© 2011 Viki's blog, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena